В першій частині статті ми проаналізували причини, які впливають на бажання молодих людей вести активний образ життя та здійснювати громадську діяльність. Після конструктивної критики саме час задуматися, які заходи можна прийняти, що б виправити ситуацію.
Що робити? Як покращити мотивацію студентів Київського інституту бізнесу та технологій.
Безвихідних ситуацій не буває, і з мотивацією (точніше з її відсутністю) теж можливо щось зробити, головне, дуже постаратися. Давайте розглянемо, які міри можна прийняти, щоб студенти переосмислили своє ставлення, стали більш активними та змогли взяти участь у тому, що відбувається навколо них.
Роль адміністрації КІБіТ у формуванні мотивації студентів.
Ректор Інституту – не просто керівник навчального закладу, але й турботлива «мати» для своїх численних «нащадків». Політика адміністрації спрямована не тільки на організацію навчального процесу, але й на всебічний розвиток своїх студентів.
Організаційні заходи. Активне суспільне життя є неможливим без взаємного співробітництва керівництва ВНЗ та студентів. Адміністрація Київського інституту бізнесу та технологій спільно із Студентською радою організовує поїздки, піші екскурсії, командні заходи, тренінги та майстер-класи. З метою складання оптимального календаря подій, було проведене анкетування студентів, щоб більше дізнатися про їхні бажання та інтереси. Кожен майстер-клас або пізнавальний захід проводиться із використанням різних творчих ідей та конкурсів. Задача адміністрації – докласти всіх зусиль, щоб студент асоціював свою особистість з Інститутом, та активно брав участь у його житті.
Використання інноваційних методів в навчанні. Більшу частину свого інституційного часу студенти проводять на парах, тому їхнє відношення, як до навчання, так і до життя в цілому, багато в чому залежить від вчителів. Соціальна активність молоді (як і навчальна) може розвиватися із використанням різних методик. Достатньо перспективною в цьому плані вважається проектний метод, коли освоєння навчального курсу або проведення заходів перетворюється на певний проект. На початку семестру ставиться задача, яка стимулює інтерес, захоплює та стимулює пошук різноманітних варіантів для її самостійного вирішення. Варто тільки поставити запитання: «Як це краще зробити?» або «А де це можливо застосувати?», як відношення студентів до будь-якої справи стане зовсім іншим.
Орієнтація на практику. КІБіТ відомий в якості прикладного ВНЗ, і всі викладачі в рамках своїх курсів роблять акцент на практику. Вдале використання прикладів, а також організація тренінгів та фокус-груп, здатні підвищити рівень мотивації для студентів, та простимулювати їхню активність. У Київському інституті бізнесу та технологій проводять бізнес тренінги співробітники психологічного центру «КМТ», в майбутньому кількість тренінгів планується збільшити.
Ефективне розповсюдження інформації. Як правильно розповсюдити інформацію про заходи, що б у студента виникло бажання не тільки про них дізнатися, але і прийняти активну участь, а також розповісти іншим? Інститут використовує різні варіанти. Багато цікавих матеріалів можна знайти на вузівському сайті для студентів www.kibit.edu.ua, а також на сайті коледжу www.kibit.ua. Окрім повідомлень про минулі та майбутні події можна знайти статті за спеціальностями, інтерв’ю із вченими та студентами, інформацію про вступ тощо.
У КІБіТ існують сторінки в соціальних мережах, в тому числі в Facebook (https://www.facebook.com/kibituniv/) та Instagram (studrada.kibit.kiev), де поститься інформація про найближчі події, у стислій формі подається їхній опис, та викладати найбільш ефектні та інформативні фотографії. Також планується проведення додаткового анкетування студентів.
Окрім мережі Інтернет, на кожну подію готується афіша, яку вішають в холі Інституту за кілька днів до заходу. Додатковий зв’язок можна тримати із заступником декана з навчальної роботи Любов Володимирівною Тереховою (cultlead@kibit.edu.ua) та членами Студентської ради (stud.rada@kibit.edu.ua).
У Київському інституті бізнесу та технологій існує своя «фішка» – додаток «Календар подій», який синхронізує події календаря КІБіТ із додаванням «Google календарь» та виступає і якості своєрідної зовнішньої мотивації щось робити. Користувачі встановлють додаток на свій смартфон, і за кілька днів приймають нагадування про події, запрограмовані модератором «Календар подій». В розкладі представлена інформація про свята, фестивалі, спектаклі, екскурсії, акції, що відбуваються в Києві та інших українських містах. Додаток можна завантажити із соціальних мереж, або за допомогою QR коду, який знаходиться в холі Інституту.
Адміністрація Київського інституту бізнесу та технологій вважає своїм обов’язком дати студентам можливість розкриватися з усіх боків, і з цією метою організовує велику кількість заходів, як навчального, так і розважального характеру.
Як підняти мотивацію студентів за допомогою навчання.
Усьому потрібно вчитися, а особливо креативності та самоконтролю. Обов’язок викладачів – допомогти своїм підопічним стати не тільки професіоналами, але й надати знання, які допоможуть побудувати їхнє подальше життя.
Отримання навичків. Педагоги повинні знати не тільки, як мотивувати дітей до навчання, а як правильно налаштувати студентів, щоб вони від знань могли переходити до дій. У цьому випадку необхідно застосувати стандартну схему «Знання – Уміння – Навички». Отримані знання потрібно закріпити, адже якщо вони не будуть відпрацьовані в системі тренінгів, то скоро забудуться. Під час практичних занять студенти починають діяти, розуміють «Моє чи не моє?», вчаться чомусь новому. Закріплені уміння поступово відточуються та перетворюються в навички, володіння якими робить із студентів справжніх професіоналів. Мотивація студентів щось робити багато залежить від того, чому вони навчаються. Після закінчення випускники повинні вміти робити презентації, розуміти принципи ведення бізнесу, працювати із різними програмами, правильно себе подавати. Обов’язок викладача – ставити нестандартні завдання, які допоможуть студентам розкрити свій потенціал та навчитися дивитися на проблему під новим кутом зору.
Уміння правильно формулювати. Вміти виражати свої думки – важлива якість, яка не дається від народження. Наавіть багатий словниковий запас, який приходить із розширенням кругозору, не гарантує успішно проведений діалог. Страх перед співрозмовником та неможливість підібрати слова, що б вас зрозуміли, негативно впливає на внутрішню мотивацію та відбиває бажання щось робити, адже для цього треба навчитися вести конструктивний діалог. Чи може бути так, що ви не хочете слухати інших, тому що просто немає чого відповісти? Чи не краще перемогти свою невпевненість, читати книги про постановку мовлення, потренуватися та навчитися спілкуватися, а не розповідати, що вам це не потрібно? В цьому плані для студентів будуть корисні тренінги із командостворення, участь у проектах, круглих столах і т.д., де буде можливість публічно виступити та висловити свою думку.
Формування креативного мислення. Роль активності особистості у власному розвитку є достатньо великою, адже ніхто, крім вас самих, не зможе навчити вас думати. Креативність – можливість думати не за «шаблоном», а із використанням оригінальних підходів та ідей, що неможливо без розширення кругозору, придбання нових знань та розвитку компетенцій. Це не відбувається за один день, іноді варто залишити студента в стані «подвисання», щоб вони самі знайшли необхідний для себе варіант вирішення задач (метафора «Стіл із стравами», які пробують та вибирають). Завдання викладачів та адміністрації – забезпечити можливість отримувати знання та пропонувати для вирішення різні проблемні кейси, щоб із часом студент навчився мислити самостійно і не боявся взяти на себе відповідальність.
Розвиток відчуття соціальної затребуваності. Соціальна активність молоді залежить від їхньої зрілості та розуміння, наскільки вони зможуть принести користь. В сучасному світі період «зрілості» (коли людина контролює свої дії і робить усвідомлений вибір) за часовими рамками віддаляється трохи далі, тобто сучасні діти рано дорослішають (йдуть навчатися, працюють, заводять стабільні відносини), але при цьому не стають зрілими. Це призводить до пасивної позиції, яку можна виразити словами: «Мені все одно». Що б подолати дану позицію, потрібно допомогти студенту стати «зрілим», тобто показати ту сферу діяльності, де він зможе проявляти себе краще всього – дизайн, проведення заходів, організація екскурсій, музичне супроводження, ведення блогів, налагодження контактів з іншими людьми і т.д.
Організація проведення часу. Соціальна діяльність студентів займає багато часу, тому потрібно вчитися організовувати свій робочий день так, що б залишити місце і для навчання, і для пар, і для домашніх завдань, і для розваг. Що б знайти час на все, потрібно чітко визначити, які справи в який час будуть робитися, і не давати собі розслаблятися. Непогано буде завести щотижневик, і кожен вечір складати не тільки список запланованих справ, а й варіанти можливих, якщо основні «зірвуться» через накладки. Також соціальна активність молоді залежить від уміння робити все швидко. Бажано поліпшити навики роботи із комп’ютером, розробляти оптимальні маршрути для поїздок та навчитися справлятися із домашніми справами якомога швидше. Не буде зайвим обмежити розмову по телефону та «сидіти» в смартфоні (або знайти для цього час під час поїздки в транспорті або прогулянки.)
Спілкуванні із фахівцями та переймання їхнього професійного досвіду допоможуть молодим людям вийти із «болота посередності», стати творчими, цікавими, і відповідно, реалізованими, адже посереднє спілкування ніколи не надає задоволення жодному із учасників діалогу.
Шановні студенти та викладачі! Бажаючим підняти мотивацію студентів, треба пам’ятати, що цінності людини не створюються за один день і формування ідентичності (відповіді на питання «Хто я?» та «Що я собою являю?») може розтягнутися на довгі роки. Підняти рівень мотивації для студентів завжди непросто, однак не втрачає актуальності народна мудрість: «Під лежачий камінь вода не тече», тому потрібно не опускати руки, а діяти. Випадкове знайомство в буфеті, відвідування екскурсії «за компанію», лайк у фейсбуці, читання афіш у холі можуть повністю змінити життя інертного студента, і поступово перетворити його на різнопланову особистість з активною позицією та широким кругозором. Давайте не залишаємося байдужими, а змінимо життя КІБіТ на краще!