Київський інститут бізнесу та технологій – активний учасник міжнародних процесів в сфері бізнес освіти. В кінці вересня ректор КІБіТ Олена Вячеславівна Яковлева та перший проректор Ольга Ярославівна Кушнір здійснили міжнародне відрядження до Китаю, де взяли участь в міжнародній конференції «25th CEEMAN Annual Conference», а також відвідали університет Гуанчжоу та провідні китайські підприємства. У своєму інтерв’ю Олена Вячеславівна поділилася враженнями щодо поїздки, а також розповіла про успіхи і досягнення КІБіТ на міжнародній арені.
Олена Вячеславівна, розкажіть, будь ласка, як було прийняте рішення відвідати конференцію в Китаї, адже шлях туди явно неблизький?
Рішення взяти участь визначило два фактора – тематика конференції (Rethinking Entrepreneurship – перезавантаження підприємництва), і нам здалося доречним, що захід проводиться саме в Китаї. У конференції взяли участь дві сторони – представники китайського бізнесу та факультету менеджменту університету Гуанчжоу, а також провідні фахівці світових шкіл бізнесу.
Які питання піднімалися на конференції?
Акцент був зроблений на те, яким чином ми розглядаємо перезавантаження підприємництва. У минулі часи ми розглядали бізнес з точки зору його ставлення до держави (наскільки ефективний бізнес для збагачення скарбниці держави). Коли відбулося укрупнення бізнесу, на перше місце вийшли міжнародні корпорації – транснаціональні. Історично ми розглядали ефективність підприємництва з точки зору транснаціональних корпорацій. Сьогодні ми знову живемо в революційний час, коли на перше місце виходить підприємництво індивіда, і всі бізнес процеси, які зараз розгортаються, надають можливість створити набір унікальних навичок, знань та інновацій.
Ваша поїздка носила не тільки теоретичний, а й практичний характер – відвідування підприємств. Що Ви можете розповісти про принципи ведення бізнесу в Китаї на прикладі компаній, які відвідали?
В рамках конференції учасникам було запропоновано відвідати офіси трьох найбільших компаній, які знаходяться в місті Гуаньчжоу. На першому місці була можливість відвідати штаб-квартиру компанії «Аlibaba». Відвідування справило незабутнє враження – екран, протяжністю більше 10 метрів, де в режимі реального часу відображаються операції, в яких беруть участь 460 мільйонів людей. На екрані в режимі реального часу відображається інформація, про кількість чоловіків, жінок, їхній вік, групи товарів, основні напрями руху капіталу. Таке відчуття, що ти знаходишся в космічному кораблі. Дивлячись на цей екран «Аlibaba», ти розумієш визначення терміна «Big Data». Тут відкриваються можливості навіть не «Big data», а «Big big data». І коли ми бачимо виступ Джека Ма, що прийде ера штучного інтелекту, то відвідавши компанію «Аlibaba», ти розумієш, що ці слова не є порожнім звуком, а наповнені реальним змістом.
Друге підприємство, яке було надано в якості можливості – відвідування автогіганта «GEELY». На сьогоднішній день компанія придбана «Volvo» і виробляє в Китаї мільйон двісті тисяч автомобілів на рік. Ставляться амбітні плани нарощування випуску. Після кооперації з «Volvo», продукція «GEELY» отримала високу якість та конкурентоспроможність на ринку, на сьогоднішній день ними ведеться активна експансія на світові ринки.
Нам була також надана можливість відвідати жіночі бізнес – компанію з виробництва шовку «Wesley» (організовану в 1980-хх роках), лідера із виробництва найякіснішого шовку в світі. Компанія забезпечує своєю продукцією провідні світські раути, шарф виробництва «Wesley» має в своїй колекції навіть Крістін Лагард. Виробництво організовано дуже цікаво, особливий інтерес викликає процес стоку первинної сировини за допомогою закупівлі шовкового кокона (тутового шовкопряда) у населення. Коли ти бачиш вироблену Wesley продукцію, це просто вибух мозку, наскільки тонко вишиваються шовкові малюнки – кожна шовкова хустка або шовкове плаття є втіленням тисячолітніх традицій.
«Повернувшись після конференції, я по-новому дивлюся на те, що відбувається в бізнесі і розумію, що це реальне перезавантаження підприємництва».
Наскільки пов’язаний успіх згаданих підприємств із менталітетом самих китайців, відомих своїм командним духом?
На мене справило дуже сильне враження декана факультету менеджменту. Він сказав, що для того, що б зрозуміти мислення китайця, треба усвідомити дві великі події в історії Китаю – будівництво Великої Китайської Стіни, і будівництво Гранд каналу. Останній проходить через Гуанчжоу, і ми його відвідали. До сих пір перебуваю під враженням від побаченого. Канал почав будуватися в 6 столітті до н.е., будувався 2000 років, і був завершений вже в 13 столітті н.е. У будівництві взяли участь 100 поколінь. Канал протяжністю тисяча вісімсот кілометрів, будувався вручну в середньому кілометр на рік. Китайці ніколи не ставили під сумнів доцільність проекту, – його не засипали і не змінювали напрямок. Якщо ми зрозуміємо, як нація може реалізовувати такі колосальні проекти, стане зрозуміло, що недооцінювати проект «Аlibaba» просто безглуздо, і він буде існувати незалежно від того, вірять в нього чи ні. На сьогоднішній день Джек Ма ставить перед собою завдання збільшити кількість щоденних транзакцій до двох мільярдів. Якщо ми говоримо про двох мільярдів активних учасників операцій на платформі «Аlibaba», то ми можемо сказати що це рівно все працездатне населення землі – це нова реальність. Повернувшись після конференції, я по-новому дивлюся на те, що відбувається в бізнесі і розумію, що це реальне перезавантаження підприємництва.
Чи відвідували Ви китайські навчальні заклади і що можна сказати про особливості навчального процесу в Китаї?
Наші очікування були повністю виправдані, тому що ми змогли перейняти досвід китайських ВНЗ. Ми відвідали університет Гуанчжоу, в якому навчається 46 тисяч студентів. Головний кампус справив глибоке враження за масштабом і кількістю ресурсів
На сьогоднішній день сам процес освіти зазнає змін та самовдосконалюється. У китайській освіті реалізується тренд «робота в команді» – відсутнє «начитуваня» (коли викладач просто читає лекцію), заняття проводяться у вигляді симуляції, ігор, кейсів, презентацій, і всі отримують можливість висловитися. Тут ми можемо говорити не просто про роботу в команді, а геймерізацію процесу навчання, коли гра стає елементом навчальної стратегії. Ще одна відмінна риса освіти в Китаї – навчання в режимі «24/7». Студент весь час на зв’язку із викладачем завдяки використанню спеціальних мобільних додатків
Значить можна говорити про повну європеїзації китайського освіти?
У Китаї освіта є досить технологічною, але в той же час має великий зв’язок із традицією. Нас вразило, що екскурсію університетом проводила студентка, яка прекрасно розбиралася в його історії, починаючи з моменту заснування. Розповідь екскурсовода була пересипана деталями (включаючи розповідь про хатинку, де мудрець проводив перші заняття з учнями). Поведінка та знання китайців свідчать про схильність до традицій, всупереч поширеній думці про їхню тотальну європеїзацію. Китайський народ виступає в якості єдиного організму, кожен знає: хто робив, що робив, коли робив, навіщо робив, і що я повинен робити, що б продовжити цю справу.
Чи вдалося Вам розширити список міжнародних партнерів КІБіТ?
Ми провели переговори із приводу встановлення партнерських взаємовідносин з університетом Гуаньчжоу, де проводиться активна політика залучення студентів на магістерські англомовні програми. З нами були колеги з Ризького приватного вузу, який має подібний досвід – кілька студентів поїхали на англомовну програму до Гуанчжоу. Студенти дуже задоволені, і я думаю, що це дуже добрий шлях встановлення партнерських взаємин, який одразу ж наповнюється змістом. Сподіваюся, що в наступному навчальному році наші студенти також скористаються можливістю повчитися на магістратурі в одному з провідних університетів Китаю.
Поділіться вашими спільними враженнями від міста Гуанчжоу?
Гуанчжоу – столиця Силіконової долини Китаю, цим все сказано. У 180 км. від Гуанчжоу знаходиться місто Шанхай. Ще один з моментів, який справив на мене сильне враження – між Гуанчжоу та Шанхаєм (відстань 180 км.) щодня курсують 140 пар швидкісних поїздів, які за 45 хвилин доставляють із Гуанчжоу до Шанхаю.
Якою фразою Ви могли б підвести підсумок поїздки?
Мені здається розумним підвести підсумок саме так: «Надмірне захоплення Заходом може обернутися тим, що до нас прийдуть із Сходу, так давайте будемо дивитися також і на Схід!»