Вступ до ВНЗ – початок самостійного дорослого життя. Його супроводжують два паралельні процеси – освоєння програми навчання та соціалізація особистості. І якщо для батьків більш важлива майбутня професія їх дитини, то сам студент, крім навчання, бажає відчути всю «красу» дорослого життя.
Вступивши до ВНЗ, вступник вперше виривається зі звичного домашнього середовища і потрапляє в абсолютно незнайомий світ. Замість коротких уроків – довгі пари, нудні та обридлі предмети переходять в цікаві курси, шкільних вчителів замінюють викладачі, поблажливе «ти» змінюється на шанобливе «Ви», заняття проходять не в класах, а аудиторіях. Справжнім шоком для студента буде момент, коли він візьме в руки підручник і побачить, що він написаний його власним викладачем. Є від чого голові піти обертом!
Але ще більше змін відбудеться в повсякденному житті. Вступ до ВНЗ миттєво підвищує соціальний статус людини, відкриває перед ним нові перспективи, піднімає самооцінку. У навчальному закладі, який молоді люди вибирають за покликанням, вони відразу знайдуть друзів за інтересами. Палкі дискусії на професійні теми, спільні прогулянки, обмін книгами, видання студентських журналів, відвідування концертів та інших заходів – далеко не повний список нових варіантів проведення часу вчорашнього школяра. Між людьми виникає дружба, легко зав’язуються особисті стосунки, виникає дух невимушеного колективізму та товариськості. Поступово неформальні сторони студентства органічно вплітаються в сам навчальний процес.
Як зробити навчання і соціалізацію єдиним процесом.
Студентське життя не тільки надає прав та переваг, але і накладає певні обов’язки. Відвідування пар, підготовка до практичних занять, написання модульних контрольних робіт, складання іспитів – все це вимагає сидіння на одному місці та старанності, про що студент може забути. На другому курсі може спостерігатися зниження інтересу до навчання, викликане такими причинами:
- перший захват першокурсника пройшов, прийшло усвідомлення, що потрібно серйозно вчитися;
- раннє введення складних профільних предметів викликає відторгнення від навчального процесу в цілому;
- для розваг потрібні гроші, тому відвідування пар часто посувається на другий план заради швидких заробітків;
- невдало здані перші сесії або необ’єктивність викладачів можуть відбити інтерес до навчання;
Іноді студент може прийняти імпульсивне рішення та просто не довчитися до ступеню бакалавра.
Який ВНЗ обрати, що б уберегти себе від подібних поспішних рішень і підводних каменів? Завдання навчального закладу – допомогти зберегти інтерес до навчання, не обмежуючи при цьому особисте життя. Тому керівництво та викладацький склад повинні сприяти не тільки навчанню, а й соціалізації особистості студента. Які заходи вони можуть прийняти?
Урізноманітнення навчального процесу. Сидіти в аудиторії та писати під диктовку – неймовірно нудно, необхідна візуальна демонстрація предметних блоків – презентації, перегляд фільмів, виїзди на підприємства.
Особистий приклад. Молоді люди активно копіюють зовнішність і манеру поведінки цікавих та успішних людей, часто інтерес до предмету зпівставляється з інтересом до особистості, про що викладачам ніколи не можна забувати.
Розуміння дії сезонних ритмів. Більшість навчальних курсів будується таким чином, що подача основного блоку знань припадає на весняний час. При цьому абсолютно не враховується настрій студентів, яким хочеться не вчитися, а гуляти. Розумним рішенням буде робити аудиторне навантаження на зимові холодні дні, а навесні планувати виїзні заходи та практику.
Робота для студента. Навіщо займатися некваліфікованою працею, коли можна запропонувати роботу за фахом?
Київський інститут бізнесу та технологій – підхід «Learning by doing» до кожного студента.
На порозі ХХІ століття багато ВНЗ стали брати участь не тільки в розробці програм навчання, а й в процесі формування особистості майбутнього випускника. Київський інститут бізнесу та технологій з моменту свого заснування дотримується принципу: «Learning by doing» – «Вчитися на практиці».
Переваги студентського життя КІБІТ:
- наші аудиторії оснащені за останнім словом техніки;
- кожен викладач – успішна, сучасна та реалізована в житті людина, що є прекрасним прикладом для учнів;
- ми зацікавлені в результативному навчанні ваших дітей, тому у вас буде доступ до їхніх завдань та оцінок, а декан завжди буде готовий поговорити про успішність вашої дитини;
- наші студенти отримують пропозиції про роботу за фахом, починаючи з другого курсу;
- у нас проводяться виїзди на підприємства, де студенти набувають перший досвід застосування отриманих знань.
Зіткнувшись з проблемою, який інститут вибрати, розгляньте приклад ВНЗ, де принцип «Вчитися на практиці» замінює усталені кліше освіти (лекції і семінари).