Пандемія коронавірусу COVID 19 спричинила перехід всіх навчальних закладів на дистанційну форму навчання без аудиторних занять. До початку 2021 навчального року всі агенти освітніх послуг змогли адаптуватися до нових реалій і вчити студентів дистанційно. Проте через рік вже виявилися плюси і мінуси навчання онлайн. Розглянемо їх більш детально.
Навчання онлайн – в чому переваги?
Для «продвинутих» комп’ютерних користувачів навчання стало справжнім «кайфом» – прокинувся і одразу навчаєшся, без витрату часу на дорогу. Чим же може сподобатись дистанційне навчання?
Не витрачається час на дорогу. Деякі студенти зазвичай витрачають на дорогу до навчального закладу понад півтори години в один кінець. Помноживши це на два і на п’ять разів на тиждень, витрата часу йде чимала…А якщо заняття починаються о 8:30 (чи навіть 9:30) це ж який ранній підйом! Звичайно, так краще здобувати знання на навчальних онлайн-платформах, ніж їздити «за тридев’ять земель».
Гнучкий графік навчання. Аудиторні пари звичайно складаються із урахуванням навантаження всіх викладачів та графіку заїзду студентів, тому загальний розклад не може бути на всі сто відсотків зручний для кожного. А проводити пари в режимі дистанційного навчання можливо як зранку, так і ввечері, головне – вчасно погодити із студентами та деканатом. А якщо щось завадило вийти на онлайн навчання за розкладом, то завжди можна надолужити, отримавши завдання на асинхронних онлайн платформах.
Чітко структуровані матеріали. Викладання предметів, керуючись «натхненням» та «імпровізацією» реально, коли ти знаходишся в аудиторії – ніщо не завадить студентам та викладачу провести замість лекції бесіду «про життя». Проте це ніяк не є можливим, якщо від тебе щодня чекають завдання з чіткими інструкціями до виконання – всі викладачі зобов’язані надати тексти лекцій, плани практичних занять, питання до контролю. І навіть якщо вони проводять онлайн навчання за розкладом пар, то ніяк не обійтися без графіків, схем і презентацій на екрані.
Навички використання digital інструментів. Гасло «Digitalізуйся або помри!» повністю виправдало себе під час «карантинної» пандемії. Вже із перших днів карантину перед викладачами, студентами, учнями, батьками були поставлені чіткі вимоги – смартфон із вайбером. Проте навчальні заклади, які не побажали жертвувати якістю навчання, подразу почали використовувати навчальні онлайн платформи – Zoom, Google Hangouts, Google Meet, а також асинхронні навчальні платформи, із яких беззаперечним лідером була визнана Google Classroom. І вже на початку 2021 року не залишилося жодного викладача, який би не оволодів digital інструментами для дистанційного навчання. Або вони просто перестали педагогами….
Доступ до матеріалів в режимі «24/7». Головне для навчання онлайн – дія асинхронного спілкування, коли в будь-який момент студент та викладач може звернутися до навчальних матеріалів, розміщених на онлайн платформі. І викладачу набагато простіше – достатньо зайти на онлайн платформу і обмінятися із студентами коментарями.
Для тих, хто звик проводити час вдома у комфортних умовах, навчання онлайн є оптимальним, адже все робиш в одних стінах і ніхто тобі не заважає. Але чи є це продуктивним?
Дистанційне навчання: не все так просто!
Навчання онлайн та оффлайн – це дилема, яка постає перед кожним навчальним закладом під час по слабшання карантину. Звичайно, великою спокусою є посадити всіх за комп’ютери та зекономити на комунальних витратах. Проте чим це може загрожувати?
Погіршується зір. Навіть ті, хто не мав проблем до початку «дистанційки», починають жалітися на біль в очах, погіршення зору, сльозовиділення, запалення і т.д. Таки доцільно оцінювати плюси і мінуси навчання онлайн з точки зори власного здоров’я,
Відсутній емоційний контакт. Спілкування через монітор не може повністю замінити реальну комунікацію. Коли ви говорите із комп’ютером, а не людиною, то не вступаєте із нею у невербальну комунікацію та не відчуваєте її енергетичного поля. Подібне спілкування виснажує і не сприяє товариськості, особливо якщо вимкнена камера або поганий зв’язок.
Важко використовувати інтерактивні методики. Навчання онлайн за розкладом не сприяє активним практичним занятті. Окрім поганого зв’язку неможливо організувати парні дискусії чи зробити колективне моделювання. І саме спілкування ускладнюється такими факторами, як: сором’язливість, неуважність, відсутність зображення, погане володіння онлайн інструментами.
Немає робочої атмосфери. Викладачу дуже важко контролювати, чи присутні студенти на парі, чи чують вони його в даний момент, . І «винахідливому» студенту нічого не варто займатися своїми справами при темному екрані та вимкненому звуку. Проте увімкнені камери можуть загальмувати роботу навчальних онлайн платформ, а постійний звук створити зайві шуми.
Побутова одноманітність. Перша ейфорія що «не треба рано прокидатися і витрачати час на дорогу» швидко мине. Ви зрозумієте, що працюєте і відпочиваєте в одній і тій самій атмосфері, що немає ніяких змін, окрім втоми від постійного користування комп’ютером. І одразу захочеться кудись виїхати!
Під кінець першого року, коли всі змогли в повній мірі оцінити плюси і мінуси навчання онлайн, прихильників виключно дистанційної форми навчання майже не залишилося. Його недоліки є очевидними і зрозуміло, що не є доцільним замінювати пари в аудиторії постійним сидінням перед монітором. Але що ж робити, якщо динамічні світові процеси не дозволяють бути прив’язаним до конкретного місця (і справа не лише у пандемії, але і швидкому темпі життя)? Спробуємо знайти вихід!
Начання онлайн та оффлайн: змішане навчання
Київський інститут бізнесу та технологій вважає пріоритетним працювати у форматі змішаного навчання, який передбачає:
- Готовність до проведення занять як в аудиторії, так і в дистанційному форматі
- Постійну роботу на онлайн платформі «Google Class»
- Налагоджена робота між студентами, викладачами та адміністрацією за допомогою каналів комунікацій Viber та WhatsApp.
- Наявність персональної корпоративної пошти у всіх студентів, викладачів та представників адміністрації
В залежності від характеру карантинних обмежень («помаранчева зона»,«червона зона», самоізоляція), викладацький склад КІБіТ готовий працювати як на навчальних онлайн платформах, «онлайн», так і в аудиторії, при необхідності комбінуючи заняття. Наш студент зацікавлений у якісній прикладній бізнес освіті, а колектив – у наданні якісних освітніх послуг, тому для нас співпраця із студентами є набагато глибшою, ніж просто онлайн навчання за розкладом. Ми є прихильниками «blending learning» – змішаної системи навчання, яку по можливості реалізовуємо в наших стінах. Бажаєш переконатися? Приєднуйся до колективу КІБіТ і отримаєш повноцінну освіту навіть за умов карантину!
Більш детально про «blending learning» ви можете дізнатися із нашої статті: «Змішане навчання: якісна взаємодія студента та закладу»