Впровадження в 2020 році тотального «онлайн навчання» принесло як плюси, так і мінуси (див. «Плюси і мінуси дистанційного начання). Якщо позитивні сторони пішли у актив до інноваційних методик навчання, то негатив викрив всі проблеми карантинної ізоляції. Постала необхідність у коригуванні звичайної схеми дистанційного навчання. Після введення в Україні зонального розподілу, з‘явилася система т.зв. «blending learning», тобто змішаного навчання. Розглянемо більш детально цей новий формат, який виступив своєрідним поєднанням навчання в аудиторії та дистанційно за допомогою онлайн платформ та каналів комунікацій.
Змішане навчання в Україні: що це означає
Послаблення карантину влітку 2020 року сприяло введенню комбінованого формату навчання, адже стало зрозумілим, що тотальне використання комп’ютеру практично зводить «на нівець» продуктивність інтерактивних занять, порушує дисципліну та псує зір. Отже, навчальні заклади розробили гнучку систему відвідування, яка водночас є і безпечною, і ефективною. Що ж передбачає змішана модель навчання?
Відвідування аудиторій за чітко встановленим графіком. Із метою дотримання карантинних мір студенти відвідують навчання згідно складеного графіку, який враховує формат занять (лекційне або групове практичне) та частоту проведення. Лекції для потоків відбуваються у форматі «онлайн» тоді, як практичні заняття відвідуються студентами аудиторно із збереженням безпечної дистанції. Також практикується чергування «онлайн» і «оффлайн»формату, коли тиждень студенти навчаються у закладі, а тиждень – вдома.
Використання онлайн-платформ для змішанного навчання. Поряд із використанням наочно-візуальних засобів в межах аудиторії (таблиці, схеми, презентації, демонстрація відеопродукції), викладачі також проводять навчання на онлайн платформах «Zoom» та «Google Meet» у реальному режимі або викладають відео на каналі YouTube. Використання презентацій та запису відео уроків дозволяє студентам повторювати матеріал, який не встигли засвоїти під час занять.
Співпраця із деканатом в режимі «24/7». Об’єднати розпорошених по всій Україні студентів та стимулювати їх продуктивно навчатися по силам лише вмілим модераторам, якими і стали методисти деканатів. Змішане навчання в умовах карантину передбачає постійну координацію всіх студентів, яка здійснюється за допомогою засобів мобільного зв’язку, а також каналів комунікацій Viber, Telegramm, WatsApp
Поєднання синхронного та асинхронного навчання. Онлайн платформи є обмеженими за своїми ресурсами – як в плані часу, так і в плані здоров’я. Тому завдання проводяться як синхронно, так і асинхронно. Окрім очних зустрічей із викладачем, студент отримує завдання у Google Class, куди також можна викладати відповіді.
Змішане навчання: за та проти
Як і будь-яке явище в навчальному процесі, формат комбінованого навчання має свої переваги та недоліки. Деякі із них є явними та видні одразу, деякі – прихованими. Розглянемо їх більш детально.
Гнучкий графік навчання. Мрія кожної людини із купою справ – графік, за яким можна встигати все. Займатися спортом? Читати книги та дивитися фільми? Мати час на прибирання в квартирі? Blending learning допоможе все організувати, адже на пари не доведеться їздити щодня, і часу зекономиться купа!
Можливість самостійного опрацьовування матеріалів. Використання навчальних онлайн платформ надає можливість засвоєння предметів за індивідуальним графіком. Ми позбавляємося від прив’язки до викладача, який повинен кожен день відписувати завдання та контролювати їхнє виконання. Завдання викладаються на платформу Google Class (також додаються матеріали – конспекти, презентації, методичні вказівки, відеозаписи і т.д.) у відповідному розділі, і можуть бути опрацьовані в будь-який момент, якщо це дозволяє кінцевий термін здачі.
Продуктивні консультації із викладачами. На відміну від дистанційної, змішана модель навчання передбачає очну зустріч із викладачами, коли можна наочно продемонструвати розв’язання всіх незрозумілих моментів. Студенти мають безпосереднє спілкування, що набагато підвищує рівень та швидкість їхнього засвоєння матеріалу. Адже здійснювати пояснення під час особистісного контакту набагато ефективніше, ніж через інтернет комунікацію.
Інтерактивні практичні заняття. Компетентнісна модель навчання орієнтована на здобуття практичних навиків та вмінь. Blending learning дозволяє реалізувати один із найбільш прогресивних методів навчання – командну роботу, коли в межах певної групи здійснюється колективний пошук рішень. Подібний метод, неможливо застосувати коли вся «команда» знаходиться в різних місцях. Отже, під час виключно дистанційного навчання командна робота практично не відбувається, а є можливою лише в аудиторії.
Спілкування із колегами. Студентське життя – це не лише навчання, але і активна соціалізація. Під час відвідування навчального закладу хлопці та дівчата спілкуються між собою, організовують різноманітні заходи, переймають один у одного професійний та неформальний досвід. Змішане навчання в умовах карантину дозволяє зберегти саме цю неповторну дружню колективну атмосферу, із якої згодом виростають партнерські бізнес відносини.
Ризик. Негативною стороною навчання в аудиторіях все ж таки залишається ризик зараження COVID 19. Проте кожен із закладів працює із дотримання карантинних мір – тримає в кожному приміщенні антисептики, виконує провітрювання за графіком, дотримується норм розміщення людей на відстані, а також вимагає використання індивідуальних засобів захисту – масок для студентів та щитків для викладачів. Отже, навчатися безпечно можливо!
Неможливість застосування за умов «червоної зони». Змішане навчання в Україні можливе лише тоді, якщо поріг епідемічної захворюваності не сягає критичного, і в містах функціонує громадський транспорт. Проте за умов «помаранчевої» та «жовтої» зони право складати графік відвідування пар залишається за закладом, і вже керівництво вирішує,чи проводити всі пари дистанційно, чи все ж таки здійснювати навчальний процес максимально ефективно.
На сьогодні змішане навчання в Україні є найбільш оптимальним форматом подачі знань, якого дотримується і Київський інститут бізнесу та технологій. Наші викладачі завжди готові проводити пари в будь-якому форматі, і розраховують свої курси, щоб працювати як в режимі «онлайн», так і режимі «оффлайн». Відвідування студентів завжди координується деканатом,всі розпорядження щодо розкладу доносяться до учасників навчального процесу у найкоротший термін,. Постійно відбуваються консультації із батьками щодо дисципліни та організації.
Починаючи із перших днів, КІБіТ став активним впроваджувачем змішаної моделі навчання, і про її успішну апробацію свідчить успішна сесія та проходження практики. Вдале поєднання дистанційних лекцій із аудиторними інтерактивними практичними заняттями забезпечило 100% ефективність навчального процесу навіть за важких умов карантину. Бажаєте бути конкурентоспроможним фахівцем? Вступайте до КІБіТ і здобувайте практичні знання та вміння за будь-яких умов!