Епоха створення гасла «Кадри вирішують все!» давно у минулому…Проте життєздатність слогана свідчить про його актуальність та соціальну значущість. Історія кадрового менеджменту знає безліч прикладів, коли злагоджена робота команди рятувала компанію від кризи та виводила її роботу на якісно новий рівень. Сфера HR (менеджменту людських ресурсів) та психології управління персоналом залишається однією із найважливіших ланок в організації бізнес-процесів. Якими є особливості сучасного HR-менеджменту? Розповідає наш експерт, Senior HR менеджер компанії «Eleks», випускниця Київського інституту бізнесу та технологій Олена Петровська
Пані Олено, розкажіть нашій аудиторії про свою професійну діяльність та основні етапи професійної кар’єри.
Моя кар’єра в HR сфері почалась у 2014 році з невеликої IT рекрутингової агенції. Це був стартап і мені пощастило одразу бути задіяною у процесі пошуку персоналу в IT сфері в якості рекрутера.
Надалі я працювала у багатьох компаніях та займала різні посади: IT рекрутер, HR дженераліст, заступник HR директора, керівник HR відділу, HR Business Partner. До кола моїх обов’язків входили: побудова та оптимізація HR процесів, організація та проведення навчання, формування різнопланових ком’юніті, організація командних заходів, впровадження заходів щодо підтримки психічного здоров’я співробітників.
Сьогодні я працюю в IT компанії «Eleks» на посаді Senior HR менеджер, а також координую Психологічний центр в тій самій компанії.
Ваша посада є надзвичайно важливою і передбачає великий ступінь відповідальності. Розкажіть більш детально про вашу роль у організації роботи компанії. Які обов’язки на вас покладені?
Моя робота не є простою, але є цікавою. Треба бути готовою до багатьох речей, а саме: здійснювати партнерську взаємодію; бути в ресурсі для інших; бути експертом в «people management» та консультувати менеджерів щодо різних ситуацій, які можуть виникнути в команді; орієнтуватися в HR аналітиці; вміти ідентифікувати потреби людей, команд та департаментів, а також синхронізувати інформацію між різними людьми та департаментами; балансувати між бізнес потребами, процесами компанії і людськими бажаннями.
Ви згадали, що поряд із виконанням безпосередньо обов’язків HR менеджера, на вас покладена відповідальність координувати роботу психологічної служби в компанії. Розкажіть, будь ласка, про діяльність психологічного центру «Еleks».
В цілому ми виділили три напрямки роботи. Першим напрямом є ефіри з психологами на різні теми, які допомагають співробітникам зрозуміти як турбуватись про своє психічне здоров’я. По-друге, ми організовуємо групові заняття з психологом, орієнтовані на підтримку в складних життєвих ситуаціях Третім напрямком нашої діяльності є організація індивідуальних психологічних консультацій з зовнішніми психологами та психотерапевтами.
Проте я маю ще і додатковий напрям діяльності, а саме – проводжу командну арт-терапію.
Управління персоналом в компанії ХХІ століття неможливо без використання digital інструментів. Яке програмне забезпечення ви використовуєте у своїй роботі?
Ми використовуємо різнопланове програмне забезпечення, застосування якого залежить від актуальних потреб. Деякі програми розроблені в самій компанії і використовуються для внутрішніх процесів, наприклад особистий кабінет співробітника та внутрішня CRM система, де ми фіксуємо більшість HR процесів: постановку цілей, закриття випробувального періоду, performance review, тобто аналіз продуктивності персоналу та ін.
Також із метою отримання на постійній основі зворотнього зв’язку від наших співробітників та замірювання метрики eNPS (задоволеності персоналу) ми використовуємо спеціалізовану зовнішню програму. Дана програма дозволяє проводити моніторинг внутрішнього самопочуття співробітників – ступінь задоволеності актуальним проектом, рівнем професійного та особистісного розвитку, бенефітами в компанії та ін. За результатами аналізу можна робити висновок, що працює в компанії добре, а на що треба звернути увагу. Також співробітники можуть анонімно залишати свої коментарі, що створює майданчик для діалогу.
Чи не найпопулярніше сьогодні питання: як уникнути професійного вигорання? Дайте, будь ласка, вашу відповідь на нього…
Ми в компанії «Eleks» відстежуємо рівень вигоряння співробітників за допомогою різних процедур: спостереження менеджера під час зустрічей «сам на сам», аналітика щодо кількості лікарняних та відпускних, спостереження HR-менеджера за командами, пряме звернення людини щодо відчуття постійної втоми.
Крім того, ми організовуємо заходи , щоб запобігти вигоранню, на різних рівнях: фідбек-сесії, командні заходи, групові й індивідуальні консультації з психологом.
На вашу думку, знання та компетентності HR менеджера можуть гарантувати представникам цих професій захист від професійного виснаження?
Вигорання є комплексним явищем, якого важко уникнути навіть HR фахівцю, про що я можу судити із особистого досвіду. В моєму житті був період, коли навіть хотілося змінювати сферу діяльності.
В тій ситуації дуже допомогла робота з психологом та вимушена зупинка від роботи (скорочення в одній з компанії, де я працювала). Робота з психологом допомогла мені зустрітись з собою, та зрозуміти цінність своєї роботи, яке благо я несу в цей світ, реалізовуючи свою діяльність. А зупинка надала можливість відпочити і набратись ресурсу.
Тому я однозначно раджу робити зупинки в вигляді відпусток, «перемикатись» та вчитись балансувати між різними сферами життя, слідкувати за своєю фізіологією за здоров’ям, ставити частіше в пріоритет своє самопочуття, не нехтувати сном, прислухатись до потреб тіла та відгуків у душі. Якщо є відчуття втрати цікавості до роботи, відсутності розвитку або нестачі визнання, то краще це обговорити зі своїм менеджером або з колегою, до кого є довіра. Часом довірлива розмова з менеджером про самопочуття може стати ефективною профілактикою до вигорання.
Якими вміннями та навичками повинен володіти HR менеджер? Як ви вважаєте, під час вивчення яких навчальних дисциплін та тренінгів їх можна здобути?
В першу чергу – вміти налагоджувати контакт, будувати діалог та розуміти основні компоненти якісної комунікації. Це є фундаментом для кваліфікованого HR. Важливими навичками, на мою думку, є: емпатія, відповідальність, самоменеджмент, відкритість та адаптація до змін, вміння донести свою думку, відкритість до навчання, гнучкість, критичне мислення, здатність визнавати помилки та брати за них відповідальність, здатність до аналізу даних та інформації. Серед важливих вмінь доцільно виділити: роботу із конфліктами, роботу з командами, проведення інтерв’ю, фасилітацію зустрічей, роботу з Excel та Power Point, ведення ділового листування, робота із документацією, вміння публічно виступати.
Загалом цей список можна постійно поповнювати. Існує багато напрямків в HR сфері, де в залежності від сфери діяльності компанії перелік та рівень важливості компетенцій змінюється.
На мою думку, основними дисциплінами, які можуть закласти в особистості фундамент для HR діяльності, є курси, пов’язані із менеджментом, психологією та економікою. І обов’язково для нарощування професійних компетенцій потрібно вивчати на належному рівні дисципліни, пов’язані із управлінням персоналом.
Ви здобували освіту в Київському інституті бізнесу та технологій. Поділіться, які запити привели вас до стін нашого закладу? Чи вдалося отримати те, чого ви бажали?
Так, я була студенткою КІБІТ і отримала тут вищу освіту за фахом “Психологія”. Здобувала вищу освіту вже в свідомому віці, на момент вступу з КІБІТ мені було 26 років.
З першої зустрічі з секретарем приймальної комісії КІБіТ, Тетяною Євгенівною Дехтяр, зрозуміла, що хочу тут навчатись. Адекватне відношення до вступників , гнучкість процесів, професійна допомога по всім питанням по вступу, це все сформувало позитивне враження про навчальний заклад.
Дуже щаслива, що провела свої студентські роки саме в КІБіТ. Хоч і вчилася на заочній формі навчання, проте отримала якісний фундамент в своїй спеціальності, що дало мені старт в формуванні своєї ідентичності організаційного психолога.
А моя дипломна робота ” Ефективність психологічного супроводу в сучасних організаціях” відкрила мені нові можливості в кар’єрі.
Як би оцінили рівень освіти в КІБіТ? Які фактори вплинули на вашу оцінку?
Тут я можу говорити лише про період, коли навчалась. Мені подобався склад викладачів: Мельник Наталія, Шкребтієнко Людмила, Гридковець Людмила, Ігнатенко Ольга, Шелєстова Олена, Пішеніна Тетяна, Арешонков Віталій та інші. Відчуваю безмежну вдячність кожному за віддачу, за час, який інвестували в нашу групу психологів. За ваш позакласний час на наше навчання, за рівність у відношенні, за повагу до наших особистостей, за щире бажання виростити з нас кваліфікованих спеціалістів. Вам це вдалося! Більшість з нашої групи працює за фахом і реалізували свою мрію – бути психологом. Щиро дякую!
Ви – випускниця КІБіТ, отже член нашої дружньої родини. адже хто колись вчився у наших стінах, завжди залишається для нас рідним. Водночас ви маєте великий досвід роботи і можете дати пораду своїм молодшим “колегам” нашим студентам та вступникам. На що потрібно звернути увагу під час навчання, щоб в майбутньому зробити успішну кар’єру??
Можу радити лише зі свого досвіду, адже всі ми різні і універсальні алгоритми побудови кар’єри не всім підходять.
Особисто я часто ставлю собі питання «Заради чого я це все роблю?» і завжди звертаю увагу на свій внутрішній відгук. Саме знаходження сенсів та аналіз власних цінностей дає мені основу для подальшого руху в навчанні та професійному розвитку. Відповідальність за рух у своєму житті несе тільки сама людина – і чим раніше то усвідомити, тим цей шлях буде цікавішим. В результаті з’явиться місце для свободи вибору і поступово встановиться баланс між «хочу» та «треба».
Бажаю всім студентам та вступникам знайти сферу та спільноту, де можливість реалізовувати свій потенціал і розвиватись професійно!