Ми часто стикаємося із ситуаціями, коли молоде покоління проявляє повну байдужість до того, що діється навколо. Екскурсії, громадські заходи, поїздки, навіть спільні пікніки перетворюються на тяжку повинність, яка накладається адміністрацією. Якщо питання: «Як мотивувати себе на навчання?» ще має варіанти відповіді, то проблема «позакласної» активності залишається невирішеною. Під час екскурсій інтерес викликає лише інформацію про наявність зручностей або столової, а загальні враження описуються стандартними фразами: «Ну, загалом, сподобалося» або «Було взагалі не цікаво». Коли справа стосується організації свята, громадської акції, екскурсії, спортивного заняття або спільного виїзду на природу, з’ясовується, що багато хто вважає це безглуздим, або вони «за» тільки на словах. Якими можуть бути причини відсутності мотивації для саморозвитку сучасної молоді?
Хто є винним або чому громадська мотивація знаходиться на низькому рівні.
Психологи відзначають, що в принципі рівень активності у молодих людей є досить високим, питання – куди ця активність спрямована. Велика частина студентів в подальшому становлять прекрасні професіонали, однак замикаються виключно на робочих та особистих справах. Для подібних людей характерна тотальна зайнятість, прагматичне відношення до життя та повна байдужість до того, що не зачіпає їхні особисті інтереси. Давайте спробуємо розглянути причини появи подібного небажання та інертності.
Семейні традиції. Уміння бути ініціативним закладається в глибокому дитинстві. Прагнення дитини до самостійності визначається, починаючи з моменту придбання домашніх навичок. Система мотивації залежить від різних факторів – позитивний приклад батьків, виховання самодисципліни та вміння робити усвідомлений вибір, формування моралі, заснованої на загальнолюдських цінностях і т. д. Сімейні традиції (спільні обіди, пікніки, пізнавальні ігри та екскурсії), мудрі батьківські поради, довірливі відносини із братами та сестрами часто стають гарним підгрунтям для формування активної впевненої у людини із стійкими життєвими принципами. Навпаки, негативні емоції та дефіцит часу для дитини сприяють розвитку комплексів та своєрідної втомленості від життя, коли вам ніхто не потрібен і нічого не цікаво.
Державна політика. Формування мотивації молоді безпосередньо залежить від ситуації в країні. Неблагонадійна економічна ситуація, соціальні потрясіння, політична нестабільність приводять до того, що люди починають піклуватися виключно про свої інтереси. Студенти – чуйні люди, які б і хотіли змінити життя на краще, але невдачі та розчарування змушують їх думати тільки про себе, не звертаючи уваги на тих, кому потрібна допомога.
Велике навчальне навантаження. Сучасні школярі та студенти часто нагадують автомати по виконанню домашніх завдань. У більшості випадків в класі або групі кількість людей починається від тридцяти, тому більшу частину уроку займає опитування, на вивчення нової теми часу майже не залишається, тому багато що залишається на самостійне опрацювання. В результаті мотивація студентів робити щось, окрім навчання, знаходиться на рівні навіть не «0», а «- 1», тут аби з уроками встигнути.
Сучасні засоби комунікації. Кому із нас смартфон не замінив цілий офіс? Телефонні розмови, фільми, ігри, додатки, соціальні мережі – все є дуже заманливим та захоплюючим, але може «затягнути», і в результаті багато часу вилітає «в трубу». Інколи так «залипаєш», що відірвати від гаджетів може тільки зовнішня мотивація – домашнє завдання, пари, доручення батьків і т.д.
Наявність роботи. Більшість студентів намагаються поєднати роботу та навчання. Прагнення бути самостійним, мати гроші на кишенькові витрати, бажання придбати новий життєвий досвід надає студентам стимул до пошуку додаткової заробітної плати. Поєднати роботу та навчання досить складно, доводиться чогось себе позбавляти – сна, розваг, спілкування. В даній ситуації у багатьох залишається мотивація до навчання, однак інтерес до всього іншого, що відбувається в навчальному закладі, зберегти не вдається.
Плани на майбутнє. Багато студентів навчаються в інституті на певних спеціальностях, і мають конкретні плани на майбутнє. Люди XXI століття є досить прагматичними, і часто єдиною мотивацією для студентів є бажання заробити як можна більше, і накопичувати власний капітал якомога швидше. Для таких людей в пріоритетом виступають матеріальні цінності (гроші, житло, автомобіль, престижна робота, “потрібні люди”), і життя для себе, тому вони не вважають за потрібне “розпилюватися” на суспільні справи та глибоко вникати в студентське життя поза аудиторією.
Психологічні особливості. Крім зовнішніх соціальних факторів, на формування мотивації людини впливає його внутрішній світ. Людина може бути замкненою або відкритою, сміливою чи боязкою, відповідальною чи легковажною, серйозною або смішною та ін. В психології існує поняття «інтернального» та «екстернального» типу характеру. Перший із них має на увазі наявність має на увазі наявність внутрішнього контролю – людина вважає, що всі події, що відбуваються з ним, залежать виключно від його особистих якостей (компетенцій, цілеспрямованості, особливостей), та є прямими наслідками її дій. «Екстернали», навпаки, шукають причини у зовнішніх факторах, та часто прагнуть перекласти відповідальність на інших людей або обставини. Подібних людей часто потрібно «підштовхувати» або «вести за руку», їм важко проявити рішучість та взяти на себе відповідальність.
Стиль мислення. Активність особистості залежить від образу мислення. Серед молоді вистачає теоретиків (і тих, хто «не із цього світу»), або, навпаки, практиків та прагматиків. Для студентської мотивації згубними є обидва варіанти – якщо теоретик «літає в хмарах» і будь-який проект для нього закінчується на рівні розмірковувань, то прагматик просто не буде відволікатись на непотрібні йому речі. Також у когось може бути більше розвинена здатність до аналізу, а у когось – до збирання фактів, що теж впливає на формування мотивації. Не останню роль грає вміння говорити та правильно виражати свої думки, не відчуваєте при цьому сприйняття скутості.
Сучасний світ є складним і багатогранним, від нього дуже легко втомитися. Родина, суспільство, держава впливають на психіку та бажання людей, викликаючи суперечливі почуття, в результаті чого людина може опустити руки та стати апатичною. Однак не потрібно впадати у відчай, адже якщо знати причину, можна проконтролювати слідство, та відкоригувати те, що ще вчора вдавалося невиправним. Про те, які мери можна зробити для покращення мотивації студентів, читайте в другій частині нашої статті.