Конфлікт поколінь – що за цим стоїть?

Київський інститут бізнесу та технологійНовиниКонфлікт поколінь – що за цим стоїть?

konflakt pokoleniyБатьки та діти … Конфлікт старших та молодших незмінно присутній на всіх рівнях та у всіх сферах. Починаючи від побутової дрібниці (надіти шапку на вулицю), закінчуючи різними поглядами на соціальні події. Чому трапляється, що ми часто суперечимо і сваримося з дорогими та близькими нам людьми? І навіть, якщо конфлікт відбувається не між фактичними батьками та дітьми, то все одно подібний негатив викликає подив – адже до старших потрібно відчувати глибоку повагу, а до молодших відноситься з батьківською любов’ю. І жодна з протиборчих сторін не є поганою людиною або тим, хто ненавидить все навколо. Тоді в чому ж причина сварок?

Справа не в конкретних людях, а в тому середовищі, в якому вони ростуть та розвиваються. У 1991 одночасно і незалежно один від одного два американських вчених Вільям Штраус та Нейл Хоув спробували зрозуміти сутність такого явища, як конфлікт поколінь. Проаналізувавши великий масив емпіричного матеріалу, вони виділили 5 поколінь, які формувалися в певному ціннісному полі. Цикл функціонування кожного покоління – близько 20 років.

Покоління минулого – життя за стандартами.

Віковий відрізок 1900-1923 років належить поколінню «GI». Його життя доводиться на революційні події 1905 та 1917 років, коли починалася епоха електрифікації, ліквідації неписьменності, ранньої колективізації. Багатий та бурхливий на соціальні катаклізми життя період сформував певні цінності – працьовитість, відповідальність, сильну віру в світле майбутнє, прихильність ідеології, вірність сім’ї та сімейним традиціям, домінантність, категоричність суджень

Покоління відкритих та сміливих людей змінило «Мовчазне покоління» (1923 – 1943), яке формувалося під час сталінських репресій, нацистських режимів, другої світової війни. Атмосфера тотального страху та напруги сприяла культивування наступних цінностей – відданість, дотримання правил та законів, поваги до посади та статусу, терпіння, честі.

Кінець світової війни ознаменував появу покоління «Бебібумерів» (1943-1963). Період «холодної війни» між СРСР та США породжував суперництво, яке сприяло великим відкриттям в науці та медицині. Людство освоїло космос, поліпшило медичне обслуговування, навчилося робити пластичні операції та винайшло протизаплідні таблетки. Цінності покоління – оптимізм, колективізм, зацікавленість в особистісному зростанні та винагороді, командний дух, культ молодості.

Сучасні покоління – «бунтарі» та «міленіуми».

Ближче до кінця XX століття формується так зване покоління Х (1963-1984), яке вже не підлаштоване  «під одну гребінку», а має різнопланові погляди на життя. Продовження «холодної війни» поступово трансформувалося в перебудову, яка принесла гласність та демократію, але, на жаль, і поширення наркотиків.

Покоління Х не боїться змін та залишає за іншими можливість вибору. Розвиток телекомунікацій призвів до глобальної інформатизації, технічної освіченості та прагненню вчитися протягом усього життя. У духовному розвитку може спостерігатися: певна неформальність поглядів та віднесення себе до різних субкультур; прагматична оцінка подій та надія виключно на себе. Характерний дух «бунтарства» та протесту проти державної системи. Також поступово відходить у минуле «патріархальне» ставлення до жінки, коли вона сприймалася лише як підпорядкована чоловікові одиниця, в кінці ХХ століття встановлюється рівноправність статей.

pokolenie y1Домінуюче покоління сучасності – покоління Міленіум, або Y (1984 – 2000). Ці люди формувалися в період розпаду Радянського Союзу, коли закінчилася «холодна війна» та відбувалося становлення національних держав. Формування економіки ринкового типу принесло багато нового, яким люди спочатку просто не знали, як скористатися. У військовій площині теракти та локальні конфлікти сформували негативне ставлення до військових дій. Поступова глобалізація принесла розвиток цифрових технологій, що дало набагато більше можливостей в спілкуванні (сотовий/мобільний зв’язок). Тотальна комп’ютеризація та розвиток Internet привели до підвищення рівня обізнаності, соціальні мережі стали наступним етапом переміщення людини у віртуальний простір. Основні цінності покоління Міленіум – громадянський обов’язок, мораль, відповідальність, наївність, вміння підкорятися, негайна винагорода.

Представники покоління Y дуже вільні. Дивлячись на розвиток сучасних технологій, покоління Y переконується, що немає нічого неможливого – сьогодні цього немає, а завтра це винайдуть, виростять, побудують.

Ігрек розвивається горизонтально, а не по вертикально. Намагаються отримати більш широкий досвід в декількох сферах. Матеріальні цінності, вплив та влада менше цікаві Ігрека, ніж різноманітність емоційного досвіду.

Ігреки націлені на результат. Вони розраховують на винагороду, і не у віддаленій перспективі, а тут і зараз. Представники покоління Y не вміють думати на велику перспективу та повинні знати, куди витрачають свій час.

Покоління Y бачило не тільки добре, воно стало свідком численних терактів. Звідси відчуття крихкості світу, стислості життя та ефемерності буття. Все, чого ти домігся, може бути зруйноване в одну мить. То чи не краще жити в своє задоволення, спробувати та встигнути багато, поки світ не полетів в тартарари. Найважливішою рисою Ігрека залишається оптимізм.

“Ми самі проб’ємось, ми самі досягнемо” – ось головний девіз покоління Y. Покоління налаштоване бути героями, хоча може заперечувати це. Якщо раніше покоління X носило майки з фотографіями своїх героїв, то зараз в середовищі Ігрек популярна футболка з написом “У мене немає кумирів!”

У світі Y більше немає чітких меж, все злилося в один потік інформації, для сучасного покоління практично не залишилося секретів, що і де відбувається. У віртуальній реальності давно відбулося стирання кордонів між державами, сучасна людина має можливість відвідати віртуально або реально будь-який куточок земної кулі.

На сьогоднішній день Ігреки у всьому світі отримують інформацію через соціальні мережі, а не через телебачення, а вже тим більше не через надруковані вчора газети.

Самовпевнене покоління Y готове змінювати суспільство, в якому живе. Вони зацікавлені в поліпшенні країни і світу. Маючи меншу ідеологізованість, ніж їх попередники, Ігреки не схильні аналізувати та перевіряти ще раз отриману ними інформацію. Вони формувалися в епоху гласності, тому легко вірять на слово.

  • Y покоління прагне до творення, а не знищення та характеризується толерантним ставленням до інших людей і до іншої думки. Однак, поколінню Ігрек притаманні недоліки, які є продовженням преваг епохи Міленіум;
  • політика мультикультурності викликає расистські висловлювання і нападки супротивників змішання рас та націй;
  • відкритість інформаційного простору породжує безліч брехливих висловлювань та вчинків;
  • відсутність страху перед авторитетами (старшим, жінкам, дітям, представникам закону) та розвиток нервових захворювань породжують хвилю насильства по відношенню до того, ким ти незадоволений;
  • ринкові відносини абсолютно відкидають безкорисливість, збуджуючи жадібність у населення;
  • крах традиційної моралі призводить до великої кількості зрад;
  • погана екологічна обстановка, швидкий темп життя та тиск інформаційних ресурсів часто викликають спалахи гніву у представників покоління Y;
  • нерівне соціальне становище часто визначає заздрість одних до інших.

Покоління Z – діти інформаційних технологій.

Особливість даного покоління – ці діти краще розбираються в гаджетах, ніж у людських відносинах.pokolenieZ Щоб уникнути різних негативних ситуацій (погані компанії, кіднепінг, педофілія і т.д.) покоління Y намагається контролювати весь особистий час своїх дітей шляхом запису в різні гуртки та секції. Тому відсутність фактичної свободи діти намагаються компенсувати спілкуванням у соціальних мережах. Формування «кліпової» свідомості призводить до альтернативного способу сприйняття дійсності. Сучасним дітям набагато зручніше подивитися відеоролик, ніж прочитати книжку, а короткі письмові повідомлення дійдуть до свідомості ваших дітей набагато швидше, ніж довгі просторові розмови. Якщо покоління Y ще пам’ятає світ без соціальних мереж, Інтернет-блогів та розміщення відеофайлів, то покоління Z – виключно технологічне. Складно передбачити які технічні відкриття вплинуть в подальшому на розвиток людства. Проект комп’ютеризації кожної людини (вшити електронний чіп і т.д.) або створення штучного інтелекту – лише частина очікуваних інновацій першої половини ХХІ століття. В сучасності відбувається постійна переоцінка цінностей, тому часто молодим людям дуже складно зорієнтуватися в житті. Стати авторитетом для молоді можливо тільки завдяки вчинкам, які зможуть викликати повагу, а не простою різницею у віці або соціальному статусі. Для них не існує слова «так треба», що б змусити представника покоління Z щось зробити, потрібно обов’язково пояснити: «Навіщо?» і «Для чого це потрібно?». І справа тут не у вередливості або відмові коритися, а в тому, що діти дійсно не розуміють: «Навіщо?», тобто абсолютно не мотивовані на вчинок.

Конфлікт поколінь – конфлікт цінностей.

konflikt cennosteyРізні культурні епохи сприяли формуванню різного світогляду. Те, що вважалося нормальним для старших, стало абсолютно незрозуміло для молодших. Старше покоління часто не може перебудуватися, оволодіти новими технологіями та прийняти ті правила, за якими живуть їхні діти та онуки.

Конфлікти поколінь обумовлені не різницею у віці, а відмінністю цінностей. Якби було інакше, люди, досягаючи певного віку, набували б цінності, характерні, скажімо, для їх батьків. Але цього не відбувається, діти не стають такими самими, як їхні батьки та матері.

Сучасне покоління Y об’єднує в собі риси толерантності та радикалізму, відкритості інформаційного впливу та прагнення сформувати свою власну цінність, відчуття свободи, але одночасної залежності від швидких ритмів сучасного життя.

Глобалізація та розвиток технологій призводять до формування покоління, яке дуже складно піддається оцінці та опису. Залежно від ступеня освоєння віртуальної реальності, покоління Z пропускає через себе калейдоскоп різних цінностей, формуючи свою власне ціннісне поле.

Фактори формування цінностей:

  • політичні
  • економічні
  • соціальні
  • технологічні
  • модель виховання, прийнята в сім’ї.

Основні цінності формуються в період з до 12-14 років, продовжуючи доповнюватися іншими протягом усього життєвого шляху людини. І даремно думають старі та молоді, що конфлікт поколінь можна зняти, змусивши одного прийняти цінності іншого. Змусивши своїх дітей або батьків жити за своїми стандартами, ми доб’ємося тільки втрати їхньої індивідуальності та деформацію ціннісних орієнтацій.

Дорогі батьки та діти, закликаємо вас не принижувати один одного непотрібними сварками, а просто прийняти, що є інші, не схожі на вас люди, навіть якщо вони для вас найближчі. Показуйте позитивний приклад, але не намагайтеся переробити сприйняття інших. Просто сприйміть їх такими, як вони є і не намагайтеся впливати на їх дорослі рішення.