Дисципліна чи самоорганізація? Як правильно побудувати навчальний процес

Київський інститут бізнесу та технологійНовиниДисципліна чи самоорганізація? Як правильно побудувати навчальний процес

reading_book-512Кожен ВНЗ зацікавлений, щоб студенти випускалися справжніми професіоналами та змогли проявити себе на найвищому рівні. З цією метою запрошуються кращі викладачі, надаються сучасні технічні можливості, проводяться практичні заняття. Але найголовнішим у навчанні є саме бажання студента засвоїти потрібні знання. Якщо людина не мотивована на навчання, ніякі педагоги, курси та техніка їм не допоможуть. На жаль, багато українських абітурієнтів занадто молоді, щоб зрозуміти своє життєве покликання. Завдання ВНЗ – правильно побудувати навчальний процес та прищепити своїм підопічним бажання добре і старанно вчитися. Які фактори зможуть мотивувати молодих людей на навчання?

Освіта в СРСР: контроль і дисципліна.

Представники радянської системи навчання не визнавали ніяких факторівdisciplina мотивації, крім тотального контролю усього життя студента. Навчальний процес був строго регламентований – пари, контрольні, іспити, виробнича практика, розподіл, робота. Жорсткий контроль відвідувань, постійні контрольні, «страшні» іспити створювали додаткову атмосферу напруги та боязні оступитися. Замість того, що б логічно подумати – якщо ти добре вчишся, то тебе добре і оцінять, іспити викликали відчуття жаху та тремтіння в колінах. Під час здачі люди відчували справжній стрес. Всі боялися, тому добре вчилися, адже ніхто не хотів бути відрахованим.

Завдяки наявності комсомольських організацій студенту не належало навіть його власне дозвілля. Молоді люди, як на молодших, так і на старших курсах мали багато громадських обов’язків, які заповнювали весь їх особистий час. Бути індивідуалістом вважалося поганим тоном, а ледарем – просто ганьбою. Радянську молодь чекала обов’язкова участь в громадських заходах, виконання норм підготовки до праці та оборони, різні соціалістичні змагання. Дух командного суперництва виступав додатковою мотивацією для навчання.

«Всі професії потрібні, всі професії важливі», вважалося в Радянському Союзі, що практично позбавляло абітурієнтів права на вибір вищого навчального закладу. Мотиви для вступу визначалися виключно можливостями абітурієнта отримати рекомендацію та пройти конкурсний відбір, а не його істинними бажаннями.

Жорсткий контроль та регламент усього життя студента визначав зовнішню мотивацію – «я буду так робити, бо так роблять всі, а я не хочу відрізнятися». Ми чудово знаємо про вихованців радянської системи освіти та пишаємося нею, але мало хто згадує про тих, хто виявився «не в своїй тарілці». Вони не змогли успішно реалізуватися на своєму місці, а у спробі відповідати загальноприйнятим стандартам просто довели себе до нервового зриву.

Західна модель освіти: свобода або свавілля?

samoorganizaciyaЗахідноєвропейські навчальні заклади ніколи не змушували своїх студентів вчитися «з-під палки». Для їхнього навчального процесу характерна система виборних курсів, індивідуальний план роботи, тестовий контроль, наявність вільного часу, можливість навчання протягом усього життя. Повага свободи особистості студента передбачає відсутність будь-яких обмежень і примусів з боку викладачів. Хочеш – вчися, не хочеш – не вчись, а на тестах покажеш свої знання.

Західна академічна система передбачає обов’язкову наявність внутрішньої мотивації на навчання, ще до самого вступу.

Українська система освіти намагається відповідати західноєвропейським стандартам. Відповідність європейській трансферно – кредитній системі оцінювання (ECTS), розширення технологічних можливостей, впровадження інноваційних методик викладання, характеризують прагнення ВНЗ піднятися до рівня «Університетів 3.0». Але разом із перевагами  Заходу, українська освіта взяла і його недоліки – студентів практично не змушують вчитися, сподіваючись на їхнє свідоме відношення.

Сучасні молоді люди мають багато можливостей проводити вільний час – «сидіння» в смартфонах, походи по магазинах і в кіно, прогулянки, культурні та громадські заходи – нашого брата-студента легко відвернути від головної мети – вчитися та отримувати перспективну професію. Відсутність роботи з мотиваційною складовою може істотно знизити здатність студента до самоорганізації, та перетворити його в звичайного ледаря, що буде мати два варіанти наслідків:

  • випуск некваліфікованого фахівця з поверхневими знаннями;
  • відрахування недбайливого студента та втрата потенційного гарного професіонала.

Люди не живуть в вакуумі, а копіюють манеру поведінки один одного. Свобода і повага особистості припускають самовдосконалення і постійну роботу над собою, що просто неможливо без участі інших людей. Залишити не до кінця сформовану особистість самій собі зовсім не означає дати їй свободу, а скоріше говорить про повну байдужість до долі людини.

Навчальний процес в КІБіТ: синтез минулого і сьогодення.

Сучасних студентів складно залякати аби змусити щось зробити. А ось правильно мотивувати наlogo_2 сумлінне ставлення до навчання цілком можливо. Але саме мотивувати, а не сказати: «Якщо ти хочеш отримати освіту, ти повинен вчитися». У сучасному світі ніхто нічого не повинен, і люди самі часто не знають, що вони хочуть.

Київський інститут бізнесу та технологій сприяє не тільки навчанню, але соціалізації студента, а саме:

  • ми підвищуємо зацікавленість студентів у навчанні, запрошуючи викладачів-практиків;
  • ми проводимо бізнес-тренінги, де працюємо з самооцінкою студента;
  • ми виїжджаємо на різні екскурсії та заходи;
  • ми відзначаємо національні та всесвітні свята;
  • ми підкреслюємо авторитет нашого навчального закладу, запрошуючи в якості лекторів послів зарубіжних країн;
  • ми цінуємо і поважаємо думку студентів в навчальному процесі;
  • ми організовуємо міжнародні стажування з метою обміну досвідом;
  • ми описуємо перспективу працевлаштування випускників.

Створюючи в ВУЗі затишну і дружню атмосферу, КІБіТ в той же час не допускає легковажності та безвідповідальності, що проявляється в наступних заходах:

  • ми контролюємо щоденну відвідуваність наших студентів;
  • ми контактуємо з батьками наших студентів і інформуємо про їх успішності;
  • ми вимагаємо чіткого виконання заданих завдань;
  • ми аналізуємо і коригуємо індивідуальний план кожного студента з навчальної та громадської навантаження.

Якщо ти хочеш відчути себе особистістю, але в той же час переймати у інших практичний професійний досвід, КІБІТ – саме те, що буде тобі корисно!