Яку форму навчання краще обрати?

Київський інститут бізнесу та технологійНовиниЯку форму навчання краще обрати?

 

Освіта – необхідна умова розвитку сучасної людини, яка прагне стати чи залишатись конкурентоспроможною на ринку праці, оскільки сучасний діджитал-світ вимагає міжгалузевих та універсальних фахівців, здатних швидко адаптуватись до нових умов і опанувати нові знання, уміння та навички. Якщо Ви прагнете бути фінансово успішним, то варто вже обрати правильний заклад освіти, який допоможе почати кар’єрний шлях або визначити пріоритети сьогодення. Київський інститут бізнесу та технологій здатен сформувати й окреслити засоби реалізації Вашого професійного майбутнього. Проте саме Ви маєте визначитись із формою та форматом навчання, відповідний Вашому темпоритму життя і цілям.

Які є форми навчання у закладах вищої освіти?

Натепер існують такі основні форми навчання: очна (денна), заочна, вечірня, дуальна.

Стаціонар навчання – форма навчання у закладах вищої освіти денної форми навчання (понеділок – п’ятниця). Очне або стаціонарне навчання гарантує засвоєння не менше 50% програми у взаємодії студент – викладач. Заочна форма навчання – сесійне навчання протягом певних періодів. Вечірня форма навчання – відвідування пар увечері чи у вихідні. Дуальна форма навчання – узгодження графіків закладу освіти й організації або підприємства.

Які є форми здобуття освіти?

Завдяки цифровій трансформації освітня галузь розвивається онлайн-просторі. Тому наразі співіснують такі форми навчання: офлайн – це безпосередня присутність студента в авдиторії, максимальна інтерактивність (взаємодія студента і викладача, одногрупників, старшокурсників), онлайн – це дистанційне навчання, що забезпечує інклюзивність освіти, надає доступ ширшій авдиторії, розширює географічні межі; змішана форма – синтез онлайн-і офлайн-навчання.

Основні форми навчання

Очна форма (денна і вечірня; очне навчання, стаціонарна форма навчання) – це безпосереднє навчання в авдиторії, тобто живе спілкування між викладачем і студентом. Традиційна форма передбачає регулярне відвідування здобувачами освіти закладу за розкладом, коли співпраця відбувається під час лекційних, семінарських і практичних занять. Пропущене заняття потрібно відпрацювати та написати пояснювальну записку із зазначенням поважної причини. Основною перевагою очного навчання постає чітка організація роботи та постійна комунікація, миттєвий зворотній зв’язок між учасниками освітнього процесу.

Заочна форма (заочне навчання) – це поєднання елементів очної форми із самоорганізацією освітнього процесу. Заклад освіти визначає графік для студентів, за яким відбувається почергове надання матеріалу і перевірка знань (атестація). Спочатку відбувається настановча сесія (може бути раз на семестр чи щомісяця за модульною системою), під час якої викладається теоретичний та практичний матеріал, рекомендуються джерела виконання завдань і підготовки до іспитів або заліків, які студенти складають наприкінці семестру (заліково-екзаменаційна сесія). Часто заочну форму навчання обирають працюючі здобувачі освіти, спортсмени чи митці, які не можуть повністю присвятити час навчанню, проте прагнуть здобути знання. Розвиток ІТ наближає заочну форму до дистанційної, адже комунікація учасників освітнього процесу може бути в онлайн-форматі. Головна перевага заочного навчання – гнучкість графіку і поєднання роботи зі здобуттям освіти.

Отже, очна форма навчання забезпечує постійний живий контакт з усіма учасниками (однокурсниками, викладачами, гостьовими лекторами) й занурення в науково-освітній процес (лекції, семінари, проєкти, дослідження, науково-практичні заходи), тож вимагає повної зайнятості студента. Заочна форма навчання дає більше свободи в організації часу, дозволяє поєднувати будь-яку діяльність з освітою, проте вимагає самоконтролю і самодисципліни.

Дистанційна форма навчання – освіта на відстані, що з розвитком цифрових технологій та впливом глобальних викликів стає дедалі популярнішою в усьому світі. На відміну від заочного навчання, дистанційне передбачає синхронну комунікацію з викладачами протягом лекцій та семінарів за сталим щоденним розкладом. Здобувач освіти може долучитись завдяки гаджету з будь-якого місця, брати активну участь у практичному занятті разом з одногрупниками. Основною перевагою дистанційного навчання постає інтерактивність, інклюзивність і зручність, консультаційний супровід і час для самостійного опанування матеріалу. Недоліком може стати недостатньо добре оснащена технічна база, яка унеможливить належне візуальне чи емоційне сприйняття матеріалу, якісну комунікацію з педагогами.

Вечірня форма навчання – поєднання елементів очної та заочної форм. З одного боку, студенти мають сталий розклад і обов’язково мають бути на парах. З другого боку, заняття відбуваються ввечері чи у вихідні, що забезпечує більш гнучкий графік освітнього процесу.

Дуальна форма навчання (дуальне навчання) – поєднання опанування теоретичних знань у закладі вищої освіти та здобуття практичних умінь і навичок в установі, організації, на підприємстві за фахом. Студенти одразу поринають у реальні умови професійної діяльності, аби розумітись на всіх нюансах обраної спеціальності та відповідати актуальним вимогам і викликам сучасного ринку праці.

Тож кожна форма пропонує розмаїті можливості для студентства, має плюси й мінуси, які повинен врахувати, зважаючи на власні цілі, запити й потреби, здобувач освіти.

 

Порівняльна таблиця форм навчання

Критерії Очна Заочна Вечірня Дуальна
Гнучкість Низька; сталий розклад, зовнішній контроль за відвідуванням і виконанням завдань, усі заняття в авдиторіях; мінімальне самостійне навчання Висока; сесійний (модульний) розклад, максимально самостійне навчання із відносно вільним визначенням часу виконання завдань Середня; фіксований розклад, але на вибір – вечірній чи у вихідні, поєднання авдиторних занять і самостійного виконання певних завдань Середня; комбінований графік, який залежить від форми та графіку роботи підприємства, теорія чергується із практикою, що визначає самостійне навчання
Доступність Значні витрати (вартість навчання, проживання, пересування тощо) Низькі витрати (значно менша вартість навчання, обмежений період проживання) Помірні витрати (середня вартість навчання, присутність у закладі в певний період – вихідні) Помірні витрати (компенсація вартості навчання завдяки доходам на роботі)
Інтерактивність Постійна; взаємонавчання (співнавчання), безпосередня активна комунікація всіх учасників освітнього процесу Періодична; взаємодія під час сесій, спілкування у гугл-класі Регулярна; знижена інтенсивність навчальної співпраці Постійна; сталі чергування з практичною діяльністю
Якість освіти Постійний доступ до ресурсів, матеріально-технічної та інформаційно-бібліотечної бази; занурення в освітній процес, науково-практичну діяльність, глибоке розуміння дисциплін і нюансів спеціальності; робота після закінчення навчання Обмежений доступ до ресурсів, обмежена чи відсутня практична підготовка; розвиток навичок тайм-менеджменту, самоконтролю; робота під час і після навчання Постійний, але обмежений у часі доступ до ресурсів; менше авдиторних годин, частина матеріалу – на самостійне опрацювання; навчання можна поєднувати з роботою Постійний доступ до ресурсів у ЗВО і на підприємстві; менше уваги теоретичним аспектам; одночасне опанування знань і реалізація на практиці умінь та навичок, швидка адаптація до ринку праці та працевлаштування, однак успіх залежить від партнерських угод закладу

 

Очну форму обирають студенти, які хочуть і можуть зосередитись на навчанні, часто – випускники шкіл, гімназій, ліцеїв та коледжів, для котрих реалізується план послідовної ступеневої освіти та які прагнуть поринути у студентське життя (заходи, змагання, зустрічі, проєкти). Але ця форма вимагає повної зайнятості студента.

Заочна форма постає оптимальним варіантом для працюючих студентів або тих, хто не має змоги щоденно перебувати в авдиторіях через родинні обставини чи робить вибір на користь нижчої вартості навчання. Однак ця форма вимагає високої самодисципліни.

Вечірня (очно-заочна) форма є вибором студентів, які прагнуть інтерактивності в освітньому процесі й доступу до ресурсів, часто мають підробіток чи певні зобов’язання. Ця форма виступає своєрідним компромісом між очною та заочною, проте менша кількість авдиторних годин дається взнаки.

Дуальну форму обирають студенти, які бажають одразу працювати за фахом, адаптуючись до ринку праці з чіткою метою працевлаштування під час навчання, хоча брак саме теоретичних знань може стати перешкодою для кар’єрного росту.

Звідси, кожна форма навчання має переваги та недоліки. Вибір залежить від суб’єктивного бачення здобувача освіти формату й цілей навчання.

Як обрати форму навчання? Поради та рекомендації

Обираючи форму навчання, абітурієнту варто поставити собі такі питання:

ЩО для мене найважливіше у навчанні (знання, практика, інтерактивність, можливість подальшого підвищення рівня в магістратурі чи аспірантурі, диплом)?

ДЕ я планую працювати (наукова чи науково-освітня галузь або суто практична діяльність за фахом)?

ЯКІ я маю ресурси й умови для навчання (фінанси, здоров’я, сімейні обставини тощо)?

ЯКА форма навчання допоможе мені якнайкраще побудувати кар’єру в обраній спеціальності?

Якщо здобувач освіти відповість на зазначені питання та врахує специфіку обраного фаху, умови життя (родина, робота, фінансовий рівень), бачення власного майбутнього та індивідуальні запити, потреби, пріоритети й особливості, він зможе зробити правильний вибір, що забезпечить ефективне та корисне опанування знань, умінь і навичок, якісне здобуття освіти.

Які є форми навчання у КІБіТ?

Київський інститут бізнесу та технологій забезпечує послідовну ступеневу освіту з різними формами навчання. Фаховий коледж КІБіТ пропонує денну і заочну форми навчання, офлайн, онлайн і змішану, але випускники 9 класу задля чіткої організації освітнього процесу і кращого опанування знань, умінь і навичок навчаються на стаціонарі. Випускники 11 класу та працюючі повнолітні студенти обирають очну чи заочну форму навчання. Інститут КІБіТ пропонує денну та заочну форму навчання здобувачам освіти, які прагнуть стати бакалаврами або магістрами. Проте заочна форма навчання втілена у модульному форматі, тобто студенти й викладачі зустрічаються на лекційно-практичних заняттях щомісяця у передостанній тиждень, що забезпечує контроль та інтерактивність. Крім того, незалежно від обраної форми навчання (стаціонарне чи заочне), всі студенти долучаються до гостьових лекцій, семінарів, тренінгів, є учасниками науково-практичних заходів Київського інституту бізнесу та технологій (конференцій, круглих столів і форумів).

Отже, вибір спеціальності та форми навчання – відповідальність здобувача освіти, якість наданих знань, умінь і навичок – відповідальність ЗВО, що визнається конкурентоспроможністю випускників на ринку праці. Водночас наразі освіта є необхідної умовою фінансово забезпеченого майбутнього і кар’єрного росту, спонукаючи до безперервності навчання, здобуття вищої або другої освіти чи підвищення кваліфікації, аби бути універсальним фахівцем, здатним адаптуватись до стрімких змін мінливого світу.