Превентивні міри, пов’язані із розповсюдженням коронавірусу COVID 19 призвели до переходу учбового процесу до дистанційного формату. І якщо більшість навчальних закладів виявилася до цього абсолютно не готовими, Київський інститут бізнесу та технологій зміг «втримати марку» і організувати роботу в режимі «онлайн» у рекордно короткий термін.
Як в КІБіТ оперативно організувати дистанційне навчання із перших днів карантину
Карантин і перехід на дистанційний формат проведення занять стали своєрідним викликом для закладів освіти, в тому числі і для студентів та викладачів КІБіТ.
В першу чергу викладачам було важливо здійснити аналіз своєї робочої програми, а саме: визначитися, які теми необхідно обов’язково вивчити в цьому році, а які можна перенести на наступний навчальний рік; який матеріал варто повторити; які вміння і навички в студентів потрібно відпрацювати.
Окрім цього потрібно було визначитись із онлайн-платформою для взаємодії зі студентами. Це був дуже важливий момент, так як від платформи, що містить навчальний контент, залежить якість засвоєння матеріалу.
Адаптація до онлайн навчання пройшла успішно завдяки веб-сервісу Google Classroom, який використовується в навчальному процесі Інституту більше, ніж 5 років. Звичайною є практика, що кожен викладач перед початком навчального року зобов’язаний створити аккаунт для кожного предмету та групи.
Отже, всі матеріали, розроблені для роботи в аудиторії, викладалися у Google Classroom разом із завданнями для студентів, які оцінювалися відповідно із заданими критеріями. І завдяки відпрацьованій схемі, налагодження дистанційного навчання пройшло набагато легше та ефективніше, ніж у закладах, які до цього не мали подібної практики.
Проте реалії швидко продемонстрували, що викладання дисциплін без безпосереднього контакту із студентами є неможливим, так як немає ніякої віддачі та продуктивного засвоєння знань. Тому викладачі одразу почали проводили пари у режимі «онлайн», використовуючи сервіси Google Hangouts, Skype та Zoom. Для спілкування та оприлюднення оголошень були застосовані програми Skype, WhatsApp, Viber, Telegram.
Всі заняття здійснювались згідно з розкладом, який був адаптований до нового ритму життя в дистанційних умовах. Зокрема, було зміщено початок лекцій на пізніший час та зроблено більшу перерву між відео конференціями, враховуючи певні труднощі при вході на онлайн-платформу.
Не обійшлося без деяких складнощів. Зокрема платформа Zoom у безкоштовному варіанті передбачає заняття тривалістю лише 40 хвилин. Викладачі діяли по-різному – або перезапускали платформу і створювали нову конференцію, або купували повну версію програмного забезпечення, що дозволяло працювати безперебійно.
На сьогодні всі учасники навчального процесу адаптувалися до дистанційних умов. Всі пари відбуваються за розкладом, педагоги перебудували свої заняття із урахуванням специфіки дистанційного навчання. Про високий рівень педагогічної майстерності викладачів КІБіТ свідчить успішне проведення тренінгів та практикумів, які передбачають тісну співпрацю та командну роботу учасників.
В чому полягають плюси і мінуси дистанційного навчання для студентів та викладачів КІБіТ?
Навчання в режимі «онлайн» викликало неоднозначну реакцію серед учасників освітнього процесу. Хтось сприйняв це як додаткові канікули. Комусь сподобалося, що не потрібно їздити на навчання. Ну а деякі отримали таку кількість завдань, яка за обсягом в рази перевищувала їхню роботу під час аудиторного навчання. Правда, як завжди, десь посередині. Отже, в чому полягають переваги та недоліки дистанційного навчання в КІБіТ?
Проаналізувавши, як відбувався учбовий процес в режимі «онлайн» в перші місяці карантину, можна виокремити ряд переваг.
- Глибоке опрацювання матеріалу (заняття, викладені у цифровому форматі можна перечитати чи передивитися багато разів)
- Самостійний контроль за виконанням домашніх завдань (можливість планування власний графік виконання)
- Підвищення рівня цифрової грамотності (вміння працювати із різноплановим програмним забезпеченням стало базовою вимогою)
- Контакт між учасниками навчального процесу в режимі «24/7» (студент завжди може задати питання викладачу на онлайн платформі чи за допомогою каналів комунікацій)
- Поєднання навчання з іншими видами діяльності (час, який витрачався на дорогу до навчального закладу, можна витратити на інші справи)
- Високі результати навчання (концентрація на виконанні домашніх завдань підвищує рівень успішності студента)
Загалом дистанційне навчання, організоване в Київському інституті бізнесу та технологій стало чудовою альтернативою реальному і змогло у повному обсязі замінити роботу в аудиторії.
Проте кожне явище має «дві сторони медалі» – якщо є позитив, то завжди буде присутній і негатив. В чому ж полягають «мінуси» засвоєння знань в режимі «онлайн» в КІБіТ?
- Необхідність сильної мотивації (існує спокуса перетворити дистанційне навчання на «додаткові канікули», потрібні додаткові вольові зусилля)
- Відсутність живого спілкування (студентам іноді може бути важко висловити та обґрунтувати власну думку, а викладачам – виправити помилки)
- Складність «прокачування» практичних навичків (одна справа – працювати дома в комфорті, а зовсім друга – розробити алгоритм практичних дій в «польових умовах»)
- Залежність від технічного супроводу (поганий Інтернет зв’язок чи недостатньо потужна техніка може завадити продуктивному навчанню)
- Проблема ідентифікації (іноді дуже важко зрозуміти, хто виконав надіслане завдання – сам студент, чи його консультант)
Коли знання опановуються за допомогою Інтернету, недоліки будуть завжди. Проте їхній обсяг залежить, наскільки ефективно працювати «на випередження». Деканат КІБіТ проводить активну роботу із студентами та їхніми батьками; відділ інформаційних технологій забезпечує супровід та консультативну допомогу; а самі викладачі постійно вдосконалюють дисципліни з урахуванням специфіки «онлайн» викладання.
Київський інститут бізнесу та технологій гідно витримав випробування, які виникли в результаті оголошення карантину та впровадження дистанційного навчання. Незважаючи на певні труднощі в організації, графік навчального процесу виконується стабільно. Завдяки вчасно обраному курсу на комп’ютерізацію та «digitalізацію» адміністрація та викладацький склад КІБіТ зуміли гідно відповісти на виклики часу та здобути безцінний досвід майбутнього. Так тримати, КІБіТ!