Цифрова трансформація

Що таке цифровізація та навіщо вона потрібна?

Цифровізація – сучасний тренд поступу людства, який полягає у трансформації управління та вирізняється інтегрованістю сучасних технологій в культуру, освіту, науку, бізнес тощо. Цифровізація забезпечує стале функціонування суспільства, зокрема в інклюзивному середовищі, покращує доступ до послуг в усіх сферах людської життєдіяльності (охорона здоров’я, освіта, побутові потреби, фінансові операції), уможливлює комунікацію та співпрацю значної кількості людей, незалежно від місця перебування, сприяючи поступу економіки та загальному добробуту.

Що таке цифрова трансформація?

Цифрова трансформація (digital transformation) – процес впровадження сучасних інформаційних технологій в роботу підприємства, установи, компанії задля ефективного розвитку й отримання більшого прибутку в оптимальні терміни. Цифрова трансформація в Україні набуває дедалі більших обертів, охоплює економіко-політичний та культурно-суспільний рівні, вимагає оновлення традиційних методів і засобів забезпечення належної якості життя кожного індивіда.

Для чого потрібна цифровізація інфраструктури?

Цифровізація інфраструктури – комплекс продуктів, технологій, процесів, які працюють на цифровій основі. Цифровізація інфраструктури підвищує продуктивність праці та забезпечує комфортні умови для роботи й життєдіяльності людини, а саме:

  • цифровізація інфраструктури якості України реалізує цифрові трансформації в моніторингу якісних показників товарів і послуг, оптимізує роботу інформаційних систем, контролює стандартизацію, метрологію та сертифікацію;
  • цифровізація фізичної інфраструктури відповідає за публічний простір у сучасному діджитал-середовищі: лавки із підзарядками гаджетів, транспорт з Wi-Fi та смартзупинки, сонячні ліхтарі, сенсорні вмикачі, камери відеоспостереження, заправки для електромобілів);
  • цифровізація містобудування: містобудівний кадастр на державному рівні (МБКД), електронна система ціноутворення (ЕСЦ), єдиний державний реєстр адрес (ЄДРА) – прозоро і чесно, що передбачає швидку відбудову країни та надання житла внутрішньопереміщеним особам;
  • цифровізація щодня: інформація для клієнтів, товари та послуги, відгуки покупців і відповіді співробітників компанії; миттєвий перекладач дозволяє комунікувати з безліччю продавців та формувати коло спілкування (професійного й особистого); навігація та найкращі маршрути, зокрема для людей з обмеженою мобільністю; виконання значного спектру завдань (хмарні технології, зберігання та студіювання величезного обсягу даних).

Переваги та недоліки цифрової трансформації

Переваги цифрової трансформації: цифровий документообіг (мінімум витрат і швидкі процеси перевірки, підготовки й оформлення), децентралізація виробництва, підвищення продуктивності й ефективності праці (скорочення часу і витрат, краща якість продукції), прийняття рішень у реальному часі, покращення екології, швидкі відповіді на виклики ринку.

Недоліки цифрової трансформації: цифровий розрив (довіра, доступ, навички використання цифрових технологій від особистого до державного рівня), безпека і захист даних, порушення рівноваги глобального й національного, автоматизація та роботизація зумовить дисбаланс ринку праці, соціальна відчуженість, зниження загального культурно-інтелектуального рівня через використання ШІ, питання до контролю штучного інтелекту.

Як виглядає стратегія цифрової трансформації?

Розробкою стратегії цифрової трансформації опікується Міністерство цифрової трансформації, співпрацюючи з іншими структурними підрозділами та погоджуючи рішення з Кабінетом Міністрів України. Так, 2020 року було схвалено Стратегію цифрової трансформації, що передбачає:

  • модернізацію технічного обладнання і засобів обробки, зберігання, доступу до інформації, комунікації фізичних та юридичних осіб, державного і приватного сектору,
  • дотримання європейських стандартів функціонування інституцій та єдиних стандартів якості;
  • забезпечення фінансової стабільності, підвищення прозорості й оптимізації;
  • впровадження модерних інформаційних та управлінських технологій;
  • швидке прийняття ефективних структурних і організаційних рішень;
  • створення єдиної інформаційної системи й функціонування єдиного державного веб-порталу («Дія»), що постійно покращуватиметься завдяки новим можливостям, єдиного централізованого електронного архіву, єдиного соціального оператора для комунікації всіх інституцій та громадян.

Основні напрями цифровізації

        Цифрова трансформація бізнесу: нові можливості та переваги

Цифровізація бізнесу – ґрунтовне оновлення робочих процесів та корпоративної культури. Цифрова трансформація бізнесу є логічним процесом переходу від традиційного підходу до модерного цифрового, долаючи будь-які кордони.

Переваги бізнес-діджиталізації:

  • персоналізації взаємодії між покупцем і продавцем, клієнтом і надавачем послуги;
  • охоплення більшої авдиторії та збільшення прибутків;
  • цифрові технології забезпечують комплексний аналіз даних щодо ринку;
  • електронна комерція – онлайн, який вже домінує над офлайн-покупками;
  • доступ 24/7;
  • гнучкість і швидкість, автоматизація бізнес-процесів, що зменшує кількість помилок та оптимізує час;
  • ефективне використання ресурсів, ощадливість, мінімізація витрат (передусім на операційну діяльність);

Цифрова трансформація бізнесу – важливий та необхідний крок у сучасному світі, що відкриває нових клієнтів і ринки праці, тобто збільшує можливості розвитку задля конкурентоспроможності у вітчизняному та міжнародному бізнес-просторі.

        Цифрова трансформація освіти

                Дошкільна, загальна середня та позашкільна освіта

Цифрова трансформація освіти, що залишається трендом світового загальноосвітнього поступу, пов’язана із впровадженням новітніх технологій в освітній процес. Насамперед вона передбачає створення інклюзивного середовища, яке гарантує безпеку, необхідну цифрову інфраструктуру, автоматизацію збору й аналізу даних, цифрову трансформацію послуг, підвищення рівня цифрової компетентності. Цифрова трансформація освіти має на меті зробити освітній процес мобільним та диференційованим, пристосувати його до реалій сьогодення, спонукаючи постійно модернізувати освітні методи. Інтернет як джерело знань дозволяє шукати інформацію в усіх доступних джерелах, навчаючись у різних куточках світу, самовдосконалюючись завдяки електронним бібліотекам, вебінарам, онлайн-курсам тощо. Яскраві приклади використання цифрових технологій у вимірі глобальної цифрової трансформації України такі:

  • ігрофікація – залучення ігрових елементів у навчання, коли квести, цифрові ігри, системи винагород мотивують учнів працювати, взаємодіяти, одразу виправлятись завдяки миттєвій реакції, виробляти прагнення досягати мети;
  • індивідуальні уроки – розроблені ШІ персоналізовані програми, які враховують рівень підготовки, аналізують прогрес та рівень знань певного учня, визначаючи для вчителя домінанти його подальшого навчання;
  • інтерактивні симуляції – поєднання доповненої та віртуальної реальності, аби показати явище, відтворити історичну подію, зіставити різні концепції;
  • цифрові матеріали та інструменти – комплекс засобів для ефективності навчання чи апробації результатів (інтерактивні дошки, презентації, аудіо-та відеоефекти);
  • безпечне середовище – завдяки Інтернету речей створюється комфортна атмосфера навчання (температура, освітлення, повітря, реагування на надзвичайні ситуації тощо).

                Вища, фахова передвища та професійна освіта (е-Університет)

У закладах фахвоої передвищої, вищої та професійної освіти України цифрова трансформація пов’язана передусім із викликами сучасності, прагне задовольнити інклюзивність і доступність надання освітніх послуг, адже освіти – одне з основних прав людини. Онлайн-освіта знищує будь-які політичні, економічні, політичні й соціальні перешкоди, дозволяючи навчатись будь-де і будь-коли. Функціонування гугл-класів, комунікація на різних платформах, які здатні забезпечувати роботу значної кількості учасників під час лекцій та семінарів із миттєвим реагуванням на питання чи зауваження, проведення онлайн-заходів (конференцій, круглих столів, тренінгів) заохочує невпинний розвиток і безперервну освіту.

Поєднання доповненої та віртуальної реальності у студентських проєктах – яскравий зразок візуалізації певних теорій, ситуацій, середовищ, безмежний простір уяви, що підвищує мотивацію, увагу до деталей, предметне професійне спілкування.

Головним трендом зараз є використання штучного інтелекту, який автоматизує людську діяльність, зокрема й креативну. З одного боку, чат-бот виступає помічником у виконанні багатьох завдань, вивченні мов, створенні мистецьких творів, збиранні та класифікації матеріалу, перекладанні джерел. Але з другого боку, спокушає відмовитись від інтелектуально-культурного розвитку, що позначається на якості студентських робіт і загальному рівню здобувачів освіти.

Із розвитком цифрових технологій реалізувався задум «віртуального університету» – інституція, що викладає програми вищої освіти й надає освітні послуги у цифрових ресурсах (вебсайти, мережі, елпошта). Після проходження курсу студент має написати роботу, виконавши відповідні завдання. Особливістю е-Університетів є навчання у вільний час, інтерактивна чи тільки онлайн-форма, графік із чіткими термінами складання.

 Цифрова трансформація послуг у сфері науки

Сучасні цифрові технології розширили межі можливостей для збереження та обробки величезного обсягу даних, цифровізація джерел дає доступ до унікальних давніх пам’яток, забезпечили створення і функціонування електронних архівів та бібліотек, завдяки віртуальній комунікації науковці працюють над спільними міжнародними проєктами, роблять дослідження в реальному часі, фіксують дані, організовують науково-практичні заходи, викладають результати студіювань у мережах і сайтах, що засвідчує стрімкий перехід низки наукових видань і сертифікації в електронний формат. Однак проблема плагіату наукових робіт набула нового вияву через ШІ, який здатний витворити статтю чи навіть дисертацію. Тому на виклики цифрової трансформації ще належить гідно відповісти.

Висновки

Цифрова трансформація – закономірний процес поступу людства, потрібно якомога швидше навчитись адаптуватись та призвичаїтись до безперервної освіти, аби опановувати нові знання, уміння і навички, щоб орієнтуватись у діджитал-світі й бути конкурентоспроможним на ринку праці.